Шисейдо – историята на една луксозна козметика (Shiseido)

93
Добави коментар
monito_vr
monito_vr

   Може би няма съвременна жена, която да не е чувала за Шисейдо и да не си е мечтала да поддържа красотата си с тази марка. Шисейдо е скъпа козметика – символ на изключително високо качество и лукс. Но тук няма да ви представяме нейните продукти, а историята й, която е започнала преди повече от сто години?

Произходът на името Шисейдо идва от класическия китайски текст “И Дзин” (“Книга на промените”) и означава “Цени добродетелите на великата Земя, която отглежда новия живот и донася нови ценности”. Моделът на мислене, който изразява името на компанията е “Източен стил, Западно учение” и включва решителността да се създаде нова култура, да се създаде нов бизнес, базиран на Западната медицина и име, вдъхновено от Източната философия.
 
Шисейдо се заражда като първата японска аптека в западен стил през далечната 1872 г. По това време хората на Изток са се лекували изключително и само с билки. Основателят на компанията Аринобу Фукухара е бил главен фармацевт във военна болница и недоволен от лошите медикаменти на пазара той решава да разработи система, която да разграничава медицинските от амбулаторните практики в Япония. Така само едва 23 годишен, той става собственик на Шисейдо.  

През 1888 г. Шисейдо представя на пазара първата японска паста за зъби. До тогава в Япония е бил използван само прах за миене на зъби, чийто едри частички са увреждали емайла. За разлика от праха, пастата за зъби е била мека и щадяща, а свойствата й да се бори със зъбния камък и лошия дъх са били изключително иновативни за времето си. Продажбите на продукта постепенно се увеличавали, въпреки че цената й била около десет пъти по-висока от тази на праха за зъби.

За първи път Шисейдо заявяват претенциите си към козметичната индустрия през 1897 г., когато пускат на пазара лосиона за лице “Еудермин”, разработен от Д-р Нагайоши Нагаи от Токийския императорски университет, който е следвал в Берлинския университет. От Шисейдо искат да разработват висококачествени козметични продукти, основани на научни методи и изследвания. Въпреки че по това време всички козметични продукти на японския пазар са с японски имена, името на “Еудермин” идва от гръцки – добро за кожата. Лосионът е бил опакован в красиво, стъклено шишенце, а поради яркият му червен цвят хората са го наричали “червената вода на Шисейдо”. От тогава до сега, химичната формула, както и дизайнът на опаковката на лосиона са променяни многократно, но продуктът е все още популярен и се продава вече повече от сто години. Понастоящем лосионът “поддържа влагата в кожата и я предпазва от изсушаване”, както и “регулира възстановяването на кожата”.

През 1902 г., точно като в приказките, в които има чешми с мед и мляко, така и Шисейдо инсталират в аптеката в Гинза, Токио чешма с газирана вода. Аринобу Фукухара заимства идеята след обиколката си из Европа и САЩ, където за първи път вижда аптеките да произвеждат и продават сода и сладолед. По това време содата и сладоледът са нечувани и невиждани за Япония и тези на Шисейдо жънат невероятна популярност до такава степен, че са описани в различни литературни произведения.
 
Преломният момент, в който Шисейдо се обръща изцяло към козметиката идва с наследника на основателя – неговия син Шинзо Фукухара. Като трети син в семейството, артистичният Шинзо, който мечтаел да стане художник и да се занимава с изкуство, едва ли е щял да има шанса и желанието да наследи фирмата и да стане неин президент. Но съдбата и баща му решават друго. Двамата му по-големи братя умират рано и старият Фукухара му налага да учи фармация. Така на 25 години Шинзо вече е завършил фармакология първо в Япония, а после и в САЩ. Работи две години в козметично предприятие в Ню Йорк, където шефът му е изключително доволен и му доверява някои свои тайни формули. След това Шинзо отива в Европа, където се движи в артистичните среди на художници, фотографи и артисти. Самият той става фотограф, прави собствена галерия и тогава, погълнат от света на красотата и естетическата визия превръща Шисейдо в козметичната компания, която днес познаваме. Негови са думите: “Нека продуктът сам говори за себе си”. 

Логото на Шисейдо е с камелии и се ражда през 1915 г. Първоначално, когато Шисейдо е главно във фармацевтичния бизнес, логото им е изобразявало смел ястреб, но след като компанията се съсредоточава върху козметиката, от фирмата преценяват, че образа на ястреба е неудачен и избират камелията като символ, тъй като по това време най-продаваният техен продукт е маслото за коса Кою Ханацубаки (Ханацубаки на японски означава камелия). Логото е разработено от самия президент на компанията Шинзо Фукухара. До сега неговият дизайн е претърпял няколко леки промени, но като цяло е останал същият.